My Beautiful Life
From Allah, to Allah

Friday 12 August 2011

JAHIL ke saya ?

AMARAN KERAS : entri ini sekadar berkongsi . -harapmaklum-


salam :)


okay , korang pernah tak hadapi situasi ni ?


"ish ! tak puas hati betol lah ngan minah tu . dia tu takde lah alim mana ! sembahyang pon tak pernah nampak . da tu , seksi lah bagai ! asal pulak dia boleh success ?! spm haa , hambik kau , kalah aku . straight A . aku ? sembahyang cukop lima waktu , tutup aurat , belajar doo .. tapi aku ni susah sangat nak dapat kejayaan . how come ? ARGHHHHHHHH ! tak aci tak aci !!! "



pernah tak ? rasa iri hati lah , apa lah .



of cos pernah kan kan ?

aku pon cenggitu jugak kekadang bila dah stress giloo . yela , apa yang aku buat , usaha , mesti tak boleh nak dapat . aku dengar jugak orang cakap , if nak berjaya , belajar rerajin , ingat Allah means , jangan tinggal solat , aurat jaga . but , kekadang kita dah buat semua things tu tapi tak jugak dapat kan apa yang kita nak ?



for example lah kan , about study .

based on apa yang aku nampak , kengkawan aku yang tak tutup aurat , sembahyang tinggal tinggal , kenapa lebih berjaya dari aku ? padahal dia study sama je macam kita . kekadang bila fikiran aku dah datang kebiolannya kan , sampai ada tahap aku fikir ,


" tuhan ni tak adil ."

memang WTF lah apa yang aku fikirkan ni . tak boleh nak terima hakikat . astagfirullahalazim ..............

okay , tetiba muncul zaman kejahilan aku time tu .



bila difikirkan secara rasional nya kan , actually , Tuhan tu tak kan bagi apa yang kita harapkan . dia just bagi apa yang kita perlukan . means , kau hope cemana pon , if DIA tahu kau just nak benda tu tapi tak tahu ada benefit ke tak , soo Dia tak bagi .

soo , kena lah redha .


aku selalu tanya umie aku ,


"umie , kenapa kawankawan azie yang tak sembahyang , tak tutup aurat tu , semua berjaya jee . azie ni ? kenapa ALLAH tak bagi berjaya ha ?"


soalan budakbudak kan ?


okay , kekadang kita kena jadi budakbudak , kekadang jugak kenalah be matured :) acehcehceh .



okay , berbalik pada story asal . umie aku pon nasihatlah aku . yang paling penting , umie ada cakap , ALLAH tu nak uji aku , aku dapat terima tak apa yang DIA bagi ? aku bersyukur tak ? ni namanya ALLAH uji keimanan kita . kat sekolah dulu pon aku ada belajar gak pasal ni . ALLAH akan bagi orang tu apa je yang dia nak sebab ALLAH nak kufurkan dia lagi .

soo , korang boleh nampak tak yang ALLAH tu sayang saya ? DIA bagi saya macam macam ujian , DIA dah  gerakkan hati saya untuk pilih jalan yang salah supaya saya sentiasa bersyukur dan ingat jugak kat DIA .

#kenapa tetiba guna 'saya' ? okay , lantak !


YAA ! saya akui , saya pernah banyak kali hadapi situasi ni . saya tergerak hati untuk pilih benda yang saya sendiri dah tahu saya tak akan dapat . tapi saya pilih jugak . itulah dinamakan takdir kan ? ALLAH dah gerak kan hati saya untuk buat semua tu . sebab ALLAH nak uji keimanan saya !


sekarang saya bersyukur dan bersyukur sangat sebab sebenarnya ada hikmah disebalik apa yang jadi . tak kiralah benda tu kecil atau besar sekalipon .


Sis Airu saya pon ada cakap , ALLAH tu makbulkan request hamba-NYA based on apa yang orang tu usahakan . tapi if tak dapat means , ALLAH tu nak uji kita how kita nak solve and approve benda tu . #acehceh , dah macam dalam facebook jee nak approve . bhaha .


okay . see ?


how to accept the problems is based on ourself .

kita tak kan dapat capai sesuatu benda tu tanpa keredhaan ALLAH .


i love you ALLAH :)







ALHAMDULILLAH ,
sebab dah bagi macam macam ujian kat hamba-MU ini .


P/S : belajarlah menerima hakikat kehidupan , berfikir secara positif dan rasional tanpa melupakan soal agama akan mengajar kita erti kesyukuran :)



k baii



tqvm .
LIKE lah kalau suka entri ni! TERIMA KASIH :)

2 comments:

comments