My Beautiful Life
From Allah, to Allah

Friday 23 November 2012

Kenali Aku Dahulu Sebelum....

Assalamualaikum.


Sedang aku leka berfacebook, umie terjah aku dari belakang. kebetulan ada benda yang aku nak bagitahu umie, so aku teruskan je.


...................................................

"Umie, nanti azie ada makan-makan tau reunion kawan-kawan lama."

"Umie nak tanya kau, kau tau tak hukum lelaki perempuan kalau dah bercampur jadi apa? haram azie. ingat dosa. kau dah besar, masing-masing dah besar. memang niat kau nak jumpa kawan-kawan lama. tapi kalau dah bercampur lelaki perempuan bukan muhrim tu dah jadi apa?"


aku terdiam.................


makin lama aku fikirkan, makin diam. kebetulan umie nampak aku online facebook dan twitter. sambil balas chatting kawan perempuan aku, umie 'nasihat' lagi.

"Azie, tengok sekarang ni, kau online. sedar tak yang malaikat catat semua yang kau buat? benda ni membuang masa kan? tahu tak?"


aku diam lagi dan lagi.....................


now, aku rasa aku tak boleh diam lagi. kena ambil tindakan sewajarnya. kalau boleh nak kurangkan bergaul dengan lelaki. yes, kurangkan.

but why? after aku baca satu blog ni, aku dapat satu inspirasi baru. baru aku tersedar dari dunia yang fana ni. kebahagiaan dekat dunia ni sementara. sebenarnya, apa yang umie nasihat aku selama ni, apa yang umie marah aku sebelum ni semua betul.

ye, dulu masa sekolah memang aku dikongkong sehabis yang boleh.


nak keluar? - jangan haraplah. kecuali aku merayap lepas balik tuisyen. *nampak tak ke-jahil-an aku masa zaman dolu dolu?*

nak couple? - jangan mimpi. tapi aku couple sesenyap jugak. *yes, aku degil dulu.*

bergaul bebas? - jangan gediklah. lelaki datang rumah pun umie aku tak bagi. tapi dekat sekolah aku kawan je dengan diorang. *ye, itulah aku.*


so jelaslah bahawa dulu walaupun umie aku halang aku buat semua benda-benda ni, tapi umie aku buat sebab tak nak aku terlalu bebas bergaul lelaki perempuan tanpa batasan. even sekarang. walaupun umur dah nak cecah 20 tahun untuk tahun depan (padahal 6 dec ni baru masuk 19), aku tetap dikawal sepenuhnya oleh umie. umie cakap, selagi aku takde suami, selagi tu dia akan kawal aku. k. tapi aku tak kisah semua tu, sebab kakak aku pernah pesan dekat aku.


"azie, ingat ni. kalau umie tak didik kita macam sekarang ni, kaklong rasa kita semua dah hanyut."


yes, you're right sis! so, pada kawan-kawan lelaki yang terasa dengan perangai aku yang tak boleh keluar malam, yang tak boleh lepak dengan korang, yang tak boleh keluar dengan korang etc. lah kan, aku minta maaf. aku bukanlah jenis yang senang nak keluar. maybe aku jenis yang peramah, tegur orang sana sini. tapi ini tak bermaksud aku senang nak facetoface dengan korang. sekadar mesej, chatting, tweet tu boleh la aku balas.

lagi satu, mesti semua tanya. "how about your boyfie? tak kan tak keluar date kot."

heh. senyum sinis je ok dengan soalan yang macam ni. in case dengan kawan-kawan lelaki pun aku susah nak dapat pass keluar, inikan pulak dengan boyfie weh! dengan perempuan yes, umie aku izinkan keluar itu pun lepas bertubi-tubi soalan keluar dari mulut umie aku. sekali lagi aku nak tekankan, umie aku tak sama macam umie orang lain yang senang je bagi anak dia keluar ok.

tapi tulaa, sebagai seorang manusia, kadang-kadang kita boleh jadi jahat mengalahkan penjahat. kadang-kadang kita boleh jadi baik mengalahkan malaikat. kan? itu lah yang dimaksudkan iman kita sebenarnya turun naik. so kadang-kadang aku date jugak dengan boyfie aku. ada jugak aku meet kawan-kawan lelaki aku. itu pun kalau umie tak tanya keluar dengan siapa or what. tapi semua ni hanya beberapa kali je. aku berterima kasih sangatlah dekat boyfie aku sebab dia jenis yang paham aku. memang aku janji nak keluar, tapi kalau dah umie aku larang? of course sebagai manusia yang masih waras pemikiran, aku akan dengar cakap umie aku. itu lagi wajib bukan?




yes, i'm UiTM'ians


walaupun aku tidak bertudung labuh, bertudung pun angkat sana sini, tidak berjubah selalu, namun sebagai wanita aku sedang ke arah itu. mudah-mudahan kalian turut mendoakan aku, aminn.


so, kenalilah aku dulu sebelum korang ajak aku benda yang aku mentionkan dekat atas tu, thanks.


aku sayang kawan-kawan aku!



Sincerely,
Aziemah Ash'ari
LIKE lah kalau suka entri ni! TERIMA KASIH :)

2 comments:

  1. WAhh,,best ayt....
    nt dh kwen sye bimbing awk ea
    syg awk sgtsgt!

    HUBBY <3

    ReplyDelete

comments