My Beautiful Life
From Allah, to Allah

Wednesday 30 November 2016

Kahwin Part 1 : Merisik dan Bertunang

Assalamualaikum.


Since before this entry aku ada cerita bagaimana detik perkenalan aku dengan bakal suami aku, so entri kali ni mungkin aku akan ceritakan sedikit persiapan untuk majlis-majlis kami. Ini cumalah sekadar perkongsian ya kawan-kawan. Saja nak tulis dalam ni sementara masih ingat. Sebab aku bukanlah jenis long-term memory. So kalau dah coretkan disini, one day at least aku boleh throwback dan ingat balik moment bersama. InsyaAllah.


Of course kalau kita dah rancang untuk disatukan, kita mesti akan ikut step by step procedure kan? So that, first thing family belah lelaki datang merisik aku. Tarikh 17/07/2014 adalah tarikh aku dirisik secara rasmi oleh family bakal suami. Seperti yang aku pernah tulis sebelum ni, sebenarnya mereka nak ikat tali pertunangan terus but then my family yang tolak cara baik. Sebab aku memang akan sambung degree bulan 8 tu. 


Ikutkan kemampuan/persiapan, actually family belah laki nak cepatkan terus pernikahan kami. Tapi, kau fahamlah umi aku masa tu memang takdan nak lepaskan aku. Tak pasti atas faktor apa. Yela, orang tua mesti dia tahu anak dia ni dah boleh kahwin ke belum ye dak? Hahaha. Then aku redha kan ajelaa. Family sana maybe excited sebab aku first menantu perempuan, sebab adik-beradik bakal laki semua lelaki 6 orang. Thats why mereka nak cepat.


Then tiada yang istimewa pun lepas dirisik tu. Sama je macam zaman couple dulu. Aku teruskan hidup jela macam biasa. Masa yang umi aku tak bagi kahwin tu, aku memberontak juga la. Siapa tak nak kahwin woi :D Tapi demi masa depan yang cerah, aku sabar. Sampai la aku habis degree, family belah lelaki tanya lagi, "Aziemah dah ready nak kahwin?" Aku risau satu je. Umi dengan ayah aku. Dorang memang tak bagi LANGSUNG aku kahwin umur 23 ni. I mean sebab baru sangat-sangat habis degree. Kerja pun tak rasa lagi.


Then, apa yang aku buat? DOA! Doa ni memang senjata manusia. Trust me a lot please.......... Sumpah la dulu aku tengah praktikal tu, (tahun yang sama aku akan kahwin), family aku especially parents la memang bantah habis-habisan. Asyik kena marah je bila buka bab kahwin ni. Tapi tu la, aku jenis yang percaya kalau kita minta kat Allah benda baik, mesti Allah kabulkan. Dan its really works okay! Hari-hari jugaklah aku doa masa sujud akhir tu, aku niat dalam hati,


"Ya Allah, kau temukanlah jodoh aku dengan blablabla secepat yang mungkin."


Kahkahkah. tak boleh bla kan ayat aku. Cakap dengan Allah kot. Aku memang direct je. Lol. Then dalam masa yang sama, kau usaha la amik hati orang tua. Macam aku, time praktikal aku dapat gaji, bukan elaun. Sebab company tempat aku kerja lepas diploma kan. So dorang tak anggap aku praktikal pun. Since aku terima gaji setiap bulan, aku kumpul duit tu dalam tempoh 3 bulan, aku bawa the whole my families, (ayah umi adik akak abg ipar anak buah) semua ni pergi bercuti 100% aku tanggung. Kau bayangkan bercuti 3 hari 2 malam on peak season ok. Memang triple kos yang keluar.Habis dah duit simpanan aku. Tapi, aku doa semoga ada keajaiban jadi bila aku buat macam ni dkt family aku.


Abang ipar aku mula-mula macam tak percaya je aku support semua. Sebab aku dah tanam azam, aku yakin aku kena buat, then aku berjaya bawak family aku. Dari sinilah umi aku dapat keyakinan nak lepaskan aku kahwin. Kena pandai bodek ok kalau dapat parents macam umi ayah aku ni. Kahkahkah. Then tamat je praktikal, aku kena buat presentation semua segala bagai kan, then after raya tu, dah settle semua, alhamdulillah... Family belah lelaki pula tiba-tiba plan nak datang beraya rumah aku (padahal ada agenda lain). 


So aku dengan family just masak-masak macam biasa. Dah nak dekat-dekat depa sampai tu, mak aku tetiba tanya, "dorang nak datang bawa rombongan ke?" aku just jawap entah la... Rupanya betul. Bawa cincin dengan buahan. Sedangkan aku? Satu hapak pun tak sediakan apa-apa kecuali makanan. Bayangkan la. Then bakal MIL aku cakap nak sarungkan cincin dekat jari Aziemah. Kau tahu, that moment aku malu sangat-sangat. Lelagi benda gini. Aku memang pemalu bab majlis-majlis yang berkaitan antara aku dengan family ni.


Then lepas dah sarung cincin tu, ayah dengan bakal abah aku pun bincang bila nak tetapkan tarikh. You know what? kami 1 family sendiri pun tak bincang lagi ok. Aku macam haa biar betul tetap tarikh bukan ke dah nak kahwin? haa. yela tak expect kan umi ayah aku nak lepaskan anak dia secara tiba-tiba. Then aku dengan nak bulan 12. sebab cuti sekolah. & disebabkan family in law aku tu orang business, kami kena faham & ikut jela tarikh yang mereka ok. Kelam jugak la nak pilih tarikh. Lastly, dorang bincang, dorang decided atur via whatsapp je. Senang. kahkahkah. 


Sebab nak kena fikir panjang. Setiap hari pilih tarikh, tapi still takde tarikh yang tetap. Aku kalau boleh nak time birthday 6 December. Tapi 6 December tu weekdays, so aku lupakan je. Lama-lama dapatlah tarikh yang sesuai. Alhamdulillah, doa aku termakbul lagi. Aku memang tak jangka seawal ni aku akan berkahwin. Orang lain kerja setahun dulu baru boleh fikir pasal kahwin. Aku baru nak cari kerja dah kena fikir pasal kahwin. Sabar jela... :)


Sekarang ni aku jarang dah nak enjoy sangat sebab nasib baik kawan-kawan aku tak habis belajar lagi. Kalau tak mesti asyik merayap then duit nak akhwin takde. Sekarang simpan duit masuk tabung kahwin ok. Tak masuk tabung enjoy dah. Takpala, nak enjoy je sampai bila pun tak akan pernah puas. Serius.


Apa-apa pun, doakan aku untuk detik-detik akhir ni supaya semuanya dipermudahkan urusan, amin.
Aku akan update tentang persiapan pula nanti. Sebab aku rasa macam aku sorang je yang kahwin buat persiapan cuma kurang 4 bulan. hahahahha. Tunggu!


Terima kasih sudi baca :)



Nur Aziemah
LIKE lah kalau suka entri ni! TERIMA KASIH :)

No comments:

Post a Comment

comments